Kos Perubatan Sky Akibat Gigitan Anjing Cecah Lebih RM1,200 !

Sejak bela kucing, banyak kos perubatan yang dah dikeluarkan mencecah ratusan ringgit untuk kucing-kucing yang jatuh sakit dan kos neuter kucing tapi kos perubatan Sky ni cecah lebih RM1,200! Nak buat macam mana kan, mujurlah Kak Yang yang biayai.

Sky Masuk Ward


Sky kena gigit anjing

Kisahnya pada 23 Mei yang lepas, Cik Meya dengar bunyi bising anjing kat belakang rumah dan ternampak Sky dikeliling 2,3 ekor anjing. Memang anjing-anjing tak pernah lepak naik dekat rumah melainkan kat parking dan seberang jalan. Mungkin mereka lapar sebab kata Cik Meya dah lama tak nampak uncle yang bagi makan anjing-anjing ni.

Mungkin juga anjing-anjing ni nak bermain tapi entahlah. Apa yang pasti, Sky luka teruk di leher dan cukup lemah walau sememangnya Sky ni jenis slow motion jalannya.




Alhamdulillah, Sky dah kembali sihat dan kembali menjadi kucing betina sombong dan kekwat! Mana taknya, dia cukup garang bila ada kucing mendekat baik kucing jantan mahupun anak-anak kucing dalam rumah.

Sky ni satu-satunya anak Rey yang jadi housecat selain abangnya, Boba yang dah jadi kucing jantan yang sering mencari pasal dengan kucing lain.


Bawa Sky Ke Klinik

Bila Angah Ammar balik kerja, dia ajak KY bawa Sky ke klinik sebab nampak keadaan Sky yang terlalu lemah tapi tiada klinik yang masih buka hingga lewat, jadinya diaorang ke Jawhari Veterinary di Ampang Jaya hasil google.

Sky kena warded untuk 1 malam untuk dipantau berikutan keadaan dia yang lemah.


Hasil Check-up 

Menurut KY, suhu badan Sky drop dan doktor juga bagitau yang Sky dah pucat sebab gusi putih dan selaput mata pun putih.

Selain dari tu tulang kaki dia lari serta ada kuman yang tinggi dalam darah. Rbc (red blood cell) rendah sementara Wbc (White blood cell) pulak tinggi.

Paling dikhuatiri ada internal bleeding dalam paru-paru yang akan menambahkan kos kalau ada tapi mujur tak ada.

Selain dari tu banyak air bubble dalam badan Sky akibat lubang hasil gigitan anjing.


24 Mei, Kak Yang ambil Sky yang dah boleh discharge.

Sky nampak dah ok, luka di leher Sky dah nampak kering dan dia pun dah nampak bertambah baik. Lepas makan dan bila ada masa, KY atau Cik Meya akan urut bahagian perut untuk mengeluarkan angin dalam perut.

Hasil X-Ray


Inilah x-ray yang dibuat ke atas Sky untuk pastikan tiada organ yang terkait dan apa yang nampak ada angin dalam perut.

Kos Perubatan



Gulp! memang terkedu umi bila dapat tahu caj klinik sebanyak RM1,296.00 dan mujur Sky kembali sihat.

Mana tak mahalnya dengan kos wad macam kita adalah pesakitnya. 

  • ICU chamber - RM280
  • Fluid Theraphy - RM100
  • Physical Examination - RM100
  • Screening Of Diseases - RM70
  • Liver Supplement - RM120
  • Diagnosis Workup - RM215
  • Radiology - RM200

Post a Comment

2 Comments

  1. Betullah orang cakap, bela kucing ni pun satu commitment kan. Kadang tu sekali bawak mereka ni pergi vet memang berdebor tunggu bil nak bayar haha. Nasib baik comell Sky, tak pelah kalau sombong dan kekwat pun haha.

    ReplyDelete
    Replies
    1. mmg ye bila diaorang sakit, nak kena bawa ke klinik sambil tangan kanan pegang poket, tangan kiri pegang kat dada hahahha

      Delete

Terima kasih atas kunjungan dan komen, sungguh sangat dihargai! Kalau ada kesempatan saya akan balas, InsyaAllah. Komen baik-baik tau!

Thanks for the visit, appreciate your positive comments!